Basında Odamız

İLKSES Gazetesi

Servisçiler kontakları kazançsız çeviriyor!

18 ay sonra kontak çeviren okul servisçileri, bu süreçte artan maliyetler karşısında çaresiz beklerken; Oda Başkanı Bostancı, “Kazancımız maliyetlerimizi anca karşılıyor” dedi

NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER

İlk ve ortaöğretim kurumlarında, yüz yüze eğitimde bir hafta geride kalırken, okul servisçileri de uzun bir aradan sonra kontak çevirdi. Servisçi esnafının pandemide ciddi ekonomik sıkıntılar yaşadığını hatırlatan İzmir Otobüsçüler ve Umumi Servis Araçları Esnaf Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Basri Bostancı, servisçi esnafının kendine gelmesi, pandemi önceki durumu yakalamasının en 3-4 yıl alacağını söyledi.

OLUMSUZ ETKİLENİYORUZ

Yaşanan pandemiden dolayı yeni eğitim-öğretim döneminde ailelerin çocuklarını özel arabalarıyla okula getirip-götürdüğünü belirten Başkan Bostancı, bu durumun kendilerini olumsuz etkilediğini ifade etti. Bostancı, şöyle konuştu: “Eskiye nazaran aileler biraz daha hassas ve servislere çocuklarını göndermede temkinli davranıyor. Çocuklarını özel araçlarıyla okula bırakıp-alıyorlar. Bu durum ister istemez biz servisçileri olumsuz etkiledi. Ama bizim için önemli olan her şeye rağmen okulların açılmasıydı. Alınacak önlemler ve hastalık durumunun biraz daha normalle dönmesiyle servisçilerimizin işi de normale dönecek.”

3-4 YIL SONRA ESKİYE DÖNERİZ

Yaşanan pandemiyle birlikte 18 ay boyunca kontak çeviremediklerini dile getiren Başkan Bostancı, bu süreçte ciddi anlamda zorlandıklarını ve esnafın pandemi öncesi durumuna gelmesinin 3-4 yılı bulabileceğini belirtti. Başkan Bostancı, “Pandemi sürecinin en az 18 ay olacağını en baştan beri söylüyordum ve dediğim gibi  oldu.  Biz  de  servisçi  esnafı olarak 18 ay sonra kontak çevirdik ve pandemi öncesine dönmemiz için en az 3-4 yıl geçmesi gerekecek. Çünkü 18 ay boyunca esnafımızın cebine para girmedi. Bu süreçte servisçiliği bırakan, oto sanayileri başta olmak üzere başka işlere yönelen çok sayıda meslektaşımız oldu. Hatta işin içinden çıkmayıp servis arabasını satanlar oldu. Kısacası çok büyük sıkıntılardan sonra kontak çevirmeye başladık. Her türlü olumsuzluğa rağmen yeni eğitim öğretim döneminde işimizin başına geçtik” ifadelerine yer verdi.

ZAM DEĞİL, FİYAT AYARLAMASI YAPTIK

Okulların açılmasından kısa süre önce yaptıkları yüzde 15’lik zammının eleştirilmesini de değerlendiren Başkan Bostancı, şu ifadeleri kullandı: “Servisçiler olarak zam yapmadık, fiyat ayarlaması yaptık. Hizmet aşkı dedik, yeter ki iş olsun dedik. Bütün maliyetlerin bu kadar arttığı bir dönemde bu rakamlara taşımacılık yapmak ancak fedakarlıkla olur. Biz de bu fedakarlığı yapmaya devam ediyoruz. Ancak fedakarlığımız kademeli saat uygulamasıyla karşılanabilir, çünkü biz ancak bu şekilde para kazanabiliriz. Öbür türlü zararına çalışmış oluyoruz”

KADEMELİ SAAT UYGULAMASI GELMELİ

Trafikte kademeli saat uygulamasına mutlaka geçilmesi gerektiğini söyleyen Başkan Bostancı, bu uygulamanın herkese kazandıracağını dile getirdi. Başkan Bostancı, “Zamanımızın çok büyük bir bölümünü trafikte geçiriyoruz. Pandemiden önce yarım saat gittiğimiz yolu şimdi yaklaşık 2 saatte gidebiliyoruz. Bu yüzden kademeli saat uygulamasının mutlaka getirilmesi lazım. Bu şekilde araçlar aynı anda trafikte olmayacak. Zamandan ve yakıttan hatta çevre kirliliğinden tasarruf etmiş oluruz. Kademeli saat uygulamasıyla sadece servisçiler değil, bütün vatandaş ve ülke kazanmış olacak. Böyle bir uygulama herkesin lehine olacaktır” değerlendirmesinde bulundu.

EGE’DE SON SÖZ

İzmir’de yeni kriz!

Okulların açılmasıyla birlikte servisler de yollara düşerken, bazı okullarda araç sıkıntısı ortaya çıktı. Servis bulamayan veliler, çocuklarını okullara kendileri götürmek zorunda kaldı. Bu sıkıntının, şirketlerin pandemi sürecinde 100 liralık işi 50 liraya yaptırdığı araç sahiplerinin, gerçek haklarını istemesiyle yaşandığı öğrenildi.

Muhittin AKBEL / EGEDESONSÖZ – İzmir’de okul servislerinde yaşanan birtakım gelişmeler nedeniyle velilerin, çocuklarına servis bulamadığı öne sürüldü. İzmir Otobüsçüler ve Servisçiler Odası Başkanı Hasan Basri Bostancı, az sayıda da olsa böyle bir sorunun yaşandığını belirterek, problemin nereden kaynaklandığını anlattı. Başkan Bostancı, özellikle özel okullarla anlaşma yapan büyük taşımacılık firmalarının, bünyelerinde düşük ücretle çalıştırdıkları araçların, o rakamlara iş yapmak istememesi nedeniyle böyle bir sıkıntının yaşandığını bildirdi.

OKUL SERVİSİ TESCİL BELGELİ 5 BİN ARAÇ VAR
Okulların açılışının ilk haftasında olduğu gibi bu yıl da servis konusunda kargaşa yaşandığına vurgu yapan Oda Başkanı Hasan Basri Bostancı, “Öğrenci taşımacılığı, veliyle anlaşma yapmadan olan bir şey değildir. Kaç aracın çalışacağı, kaç öğrencinin taşınacağı, aracın boşta kalıp kalmayacağı, ancak yapılacak sözleşmelerden sonra ortaya çıkar” dedi. İzmir’de 7 bin servis aracı bulunduğunu, bunun 5 bin tanesinin okul servis aracı tescil belgesine sahip olduğunu belirten Başkan Bostancı, şu bilgileri aktardı:

ŞİRKETLER, 100 LİRALIK İŞİ PANDEMİDE 50 LİRAYA YAPTIRDI
“5 bin aracımız, okul servis aracı tescil belgeli olduğu halde 2 bin 500 kadarı şu anda öğrenci taşıyor. Bazı okullarda servis aracı sıkıntısı yaşandığını duyuyoruz. Bu sıkıntının, çok büyük bir çapta olmasa da yaşandığını biliyoruz. Sebebi, büyük şirketlerin, kendi filoları dışındaki araçları, daha düşük ücretle çalıştırma isteğinden kaynaklanıyor.  Şöyle ki, pandemi sürecinde işsiz kalan servislerimiz, büyük firmaların, örneğin 100 liraya yapılması gereken servisi, 50 liraya yapmak zorunda kaldı. Şimdi okullar açılınca, işler de açıldı. O araçlar, büyük şirketlere 50 liradan iş yapmak istemeyince, hak ettiği parayı talep edince, şirketler direnç gösterdi. Haliyle bu dayatmaya zamanında boyun eğmiş servisçiler, araçlarını geri çekti. O şirketler, okullara karşı taahhütlerini yerine getiremez oldular. Neden, ucuza araba çalıştırmak istedikleri için! Bazı firmalar, hukuki dayanakları olmadığı, adlarına kayıtlı servis aracı bulunmadığı halde, biraz önce anlattığım gibi bir yol izlediler. O zaman boşta araç çoktu ve şirketler bunu fırsata çevirdiler, büyük paralar kazandılar. Yeterince okul servisimiz var. Önümüzdeki hafta bu sorunun aşılmış olacağına inanıyorum ve kayıtlı servis araçlarının devreye gireceğini düşünüyorum.”

HAKSIZ KAZANÇ DÖNEMİ BİTTİĞİ İÇİN ARAÇ BULAMIYORLAR
Yıllardır aracıyla öğrenci taşıyan bir servisçi de olayı doğruladı. İsminin açıklanmasını istemeyen servis işletmecisi, şunları söyledi:

“Pandemi döneminde, yani okullar açılmadan önce, bir şirket 20 kilometrelik yere yapılacak servis için, işsiz olan bir servis işletmecisi arkadaşla 200 liraya anlaşma yaptı. Oysa aynı mesafe, pandemiden önce, yani 18 ay önce 300 liraydı. İş olmayınca, bu parayı kabul etmek zorunda kalan arkadaş, bugün aynı mesafeye 200 liraya gitmeyi kabul etmedi. Büyük firmaların kurnazlığıyla bu işler oldu. Bundan sonra o tekliflere kimse dönüp bakmaz. Bugün servislerde bir aksama varsa, sebebi budur. Bir örnek daha vereyim. Alsancak’tan, Ege Üniversitesi içinde bir okula servis, çocuk başına 6 bin lira. Bir serviste 16 öğrenci olur ve o büyük şirket, toplam 98 bin lira para alır. Servis aracı, yılda 180 gün çalışır. Şirket, bir günde 550 lira kazanırken, akaryakıtı da cebinden olan servisçi arkadaşa 220 lira öder. Bu haksız kazanç dönemine son verildiği için o firmalar araçsız kaldı.”

Copy link
Powered by Social Snap