EGE TELGRAF Haber

  • Yazının Tarihi: 30 Ocak 2019
  • Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaş:
  • Googleda Paylaş
  • Twitterda Paylaş
  • Facebookta Paylaş

Servislere kamera başka bahara kaldı

Layout 1

Layout 1

Kent ulaşımında teknoloji devrimi niteliğindeki araçlara güvenlik kamerası takılması ile ilgili yaşanan karmaşa üzerinden 2 yıl geçmesine rağmen henüz çözülmedi

İçişleri Bakanlığı tarafından önceki yıl yayınlanan genelgeyle hayata geçirilmesi beklenen ‘Yeni Güvenlik Paketi’ halk ve esnaf tarafından büyük heyecanla karşılanmıştı. Proje gereği, trafikte ve araçlarda ultra güvenlik sağlayacak uygulama sayesinde yolcuların can ve mal güvenliğini sağlamak üzere teknolojiden faydalanılması, tüm ticari araçlara ayrım gözetilmeksizin kameralar takılması öngörülmüştü. Ancak, kamuoyunda ‘Alperen Olayı’ olarak da bilinen Çiğli’de bir öğrencinin servis aracında unutulması sonrası hayatını kaybetmesi ile bir kez daha önem kazanan projeye aradan geçen iki yıla rağmen başlanamadı.

DOLMUŞLAR HAZIRDI

Türkiye’nin yanı sıra İzmir genelinde servis araçları, taksiler ve minibüsler olmak üzere kentte faaliyet gösteren yaklaşık 16 bin aracı kapsayan proje, yayınlanan genelgeyle 2019’un sonuna ertelendi. Yolcu taşımacılığı yapan ve ticari lisansa sahip araçlara iç ve dış kamera ile kayıt cihazları takılmasını zorunlu kılan projeye verilen bir yıllık süre uzatımı, yayınlanan genelge doğrultusunda İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) tarafından da resmen onaylandı. Kent ulaşımında teknoloji devrimi niteliğinde sayılabilecek projenin resmen hayata geçirilmesi böylece ikinci kez ertelenip 31 Aralık 2019 tarihine uzatılırken, farklı tartışmalar da beraberinde geldi. Özellikle meslek odaları arasında görüş ayrılığına yol açan projenin maliyeti açısından yaşanan karmaşa ve uygulamanın nasıl hayata geçirileceğiyle ilgili çıkmaz ise halen devam ediyor.

İKİNCİ ERTELEME

Araçlara takılacak kameralara 30 günlük kayıt zorunluluğu gibi kullanım şartlarıyla birlikte esnafa birçok ek yükümlülük getirecek sistem için tüm resmi hazırlıklar önceki yıl içinde tamamlandı. Fakat, İzmir Valiliği, İzmir İl Emniyet Müdürlüğü, İzmir Büyükşehir Belediyesi, İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası, İzmir Otobüsçüler ve Umum Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası ile İzmir Minibüsçüler Odası gibi meslek odalarının koordineli çalıştığı teknik kurulun yaptığı çalışmaların tamamı Ankara’dan gelen bir yıllık erteleme kararı sonrasında havada kaldı. MOBESE sistemiyle entegreli çalışması planlanan, 7/24 kayıt ve canlı izleme gibi yenilikler getiren sistem için gerekli hazırlıkları tamamlayan Minibüsçüler Odası’nın çalışmaları sayesinde İzmir’deki dolmuşların büyük çoğunluğuna kameralar yerleştirildi, merakla beklenen uygulamaya deneme amaçlı olarak start verildi. Ancak satın alma sürecinde yaşanan belirsizlik ve projenin maddi yükü nedeniyle İzmir genelindeki taksiler ve servis araçları uygulamaya dahil edilemedi.

‘SORUN UYGULAMADA’

Sistemin mevcut hali ile uygulanamayacağını dile getiren ve bu yöndeki itirazlarda bulunduklarını kaydeden İzmir Otobüsçüler ve Umum Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Hasan Basri Bostancı, Ege Telgraf’a yaptığı değerlendirmede “Bu aslında yolcu güvenliğinden daha ziyade iç güvenliğin sağlanabilmesi adına OHAL ortamında hazırlanarak İçişleri Bakanlığı’nca yayınlanmış bir genelgeydi. Ancak hazırlıkları iyi yapılmadığından ve belirsizliğe yol açtığından ötürü bir türlü sağlıklı biçimde hayata geçirilemedi. Nitekim, geçtiğimiz yıl içinde 8 ilde başlatılan uygulama kapsamında araçlara takılan tüm kamera ve teknik ekipmanlar geri söküldü. Bu proje bu hali ile uygulanması mümkün değil” diye konuştu.

‘İPTAL EDİLSİN’

Projenin tümden iptal edilmesi gerektiğini savunan Bostancı, “Bu sistemin uygulanabilirliği yok. Ne olacağı, nasıl yapılacağı belli değil. Şimdi de 2019’un sonuna kadar ertelendi. 2 yıldır bunu konuşuyoruz. Biz oda olarak bakanlığa ve Cumhurbaşkanlığı’na gittik. İtirazlarımızı sunarak, taleplerimizi ilettik ve çekincelerimizi dile getirdik. Projenin tümden iptalini istedik. Eğer böyle bir uygulama yapılacaksa sivil toplum kuruluşlarından ve ilgili meslek odalarından görüş alınsın. Süreç oldu bittiye getirilmesin dedik. Uygulamada tek tip şartı getirilsin, standartlar önceden belirlensin. Tüm Türkiye’de aynı şartlar uygulansın. Projenin mevcut hali ile masrafı bile belli değil. Şu an adeta doğmamış çocuğa don biçiliyor. Sistemin servis araçlarına montajı için 6 bin lira ile 10 bin lira arasında rakamlardan bahsediliyor. Uygulama hazırlanırken, bu yönde bir fiyat araştırılması dahi yapılmadı. Parası olan bu sistemi kullanabilir peki diğer araçlar, küçük firmalar, zor durumdaki esnaf ne olacak? Odalara, esnaf birliklerine hiçbir şekilde inisiyatif bırakılmıyor. İlk başta sistemi destekleyen taksiciler ve dolmuşçular da şimdi bizimle birlikte hareket ediyor. Onlar da artık bu belirsizlikler ve belli standartlar getirilmemesi gibi gerekçelerden ötürü sistemden vazgeçilmesini istiyor” diyerek çalışmaların sadece İzmir’de değil, tüm Türkiye’de tıkandığını belirtti.

SİSTEMDE NELER VAR?

OHAL döneminde yayınlanan genelgeyle duyurulan düzenlemeye göre, İzmir’de kent içinde toplu ulaşım faaliyetlerini yerine getiren taksi, dolmuş, öğrenci, personel ve özel müşteri servis taşımacılığı yapan yaklaşık 16 bin aracın tamamı güvenlik kamerası ile donatılacak. Çift yönlü (iç ve dış) kayıt yapabilen güvenlik kamera sistemi sayesinde hem trafiğin, hem yolcuların, hem de kentin güvenliği sağlanacak. Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen Akıllı Trafik Sistemi ve İzmir Emniyet Müdürlüğü tarafından kontrol edilen MOBESE sistemiyle entegre çalışacak güvenlik ağı sayesinde İzmir trafiği ve kent geneli 7 gün 24 saat canlı olarak izlenerek kayıt altına alınacak.

EGE TELGRAF Haberi

 

 

Anahtar Kelime:

Yorum Kapalıdır.

VELİLER, ÖĞRENCİLER, KAMU ÇALIŞANLARI VE EMEKÇİLER...

ALINTERİ, EMEK; OLMAYANLARI İHBAR ETMEK GEREK!..

Faydalı Linkler