Okul yönetimleri servisçiden elini çeksin..

  • Yazının Tarihi: 16 Eylül 2015
  • Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaş:
  • Googleda Paylaş
  • Twitterda Paylaş
  • Facebookta Paylaş

İZMİR OTOBÜSÇÜLER VE UMUM SERVİS ARAÇLARI İŞLETMECİLER ESNAF ODASI BAŞKANI HASAN BASRİ BOSTANCI, 2015-2016 YILI EĞİTİM VE ÖĞRETİM DÖNEMİNDE UYGULANACAK OKUL SERVİS ÜCRETLERİ FİYATLARI İLE İLGİLİ BİR BASIN TOPLANTISI DÜZENLEDİ. (ATAKAN ŞEN/İZMİR-İHA)

 

İzmir Otobüsçüler ve Umum Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Hasan Basri Bostancı: “Okul yönetimleri özellikle servisçi konusunda haksız yere taraf oluyor, servisçilerden ellerini ayaklarını çeksinler. Özel okul, resmi okul farkı gözetmeksizin okul aile birlikleri bu işin yapılmasında ve sürdürülmesinde, aksayan hususlar varsa denetleyici olmalı. Yasada komisyonculuğun yeri yok.”

Hasan Basri Bostancı, İzmir’de 5250 S plakalı servis aracı bulunduğunu, yeni plaka verilmesine gerek olmadığını ve servisçi esnafının en öncelikli sorununun komisyoncular olduğunu söyledi.
Ücretlerde fiyat ayarlaması 
Bostancı, İzmir’de okul servis ücretlerine yüzde 2 ile yüzde 7 arasında fiyat ayarlaması yaptıklarını söyledi: “Biz ekonomik şartların getirdiği olumsuzlukları biliyoruz. Bundan dolayı okul servis ücretlerine yüzde 2 ile yüzde 7 arasında bir fiyat ayarlaması yaptık. Buna zam diyemeyiz, biz buna fiyat ayarlaması diyoruz. Tabii, bu fiyat ayarlamasını yaparken, yalnız akaryakıtı baz almadık. Amortisman giderleri ve diğer harcamalarla birlikte yüzde 20’yi aşan bir maliyet artışı söz konusu. Bunun için biz fiyat ayarlaması diyoruz. Çünkü bu maliyet artışını yansıtma şansımız bugünkü ekonomik koşullar içerisinde mümkün değil.”
Şoföre tek belge 
Samsun ve Erzurum’da yaşanan üzücü kazaların ardından bütün servis şoförlerinden Milli Eğitim Bakanlığı’nca bir sürücü sertifikası istenmeye başlandığını dile getiren Bostancı, “Bu konuya yönelik Valilik, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Üniversite ve Oda işbirliği ile bir çalışma yürüttüğümüzü Milli Eğitim Bakanlığı bürokratlarına aktardık. Bu çalışmanın Türkiye geneline uygulanabileceğini Bakanlık temsilcisi de kabul etti. Önümüzdeki süreçte bunu tamamlayacağız. Servisçi esnafına yönelik tek bir belge oluşturularak bürokratik işlerden kurtaracağız. Bu belge ile sürücülerimizin istenen standartlara sahip olması sağlanacak. Trafikte insan faktörü, farkındalık, öfke kontrolü, empati, sürüş teknikleri, ilkyardım eğitimleri ve sürücü belgesi tek bir belge içerisinde yer alacak. SRC belgesi 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında istenen bir belgedir, bu Kanunun 2’nci maddesine göre şehiriçi taşımacılığı kapsam dışında bırakılmıştır ve şehiriçinde çalışan sürücülerden SRC belgesi istenmemesi gerekir” dedi.
26 yaş sınırlaması doğru değil
Bostancı, 26 yaş sınırlamasının masa başında alınan bir karar olduğunu ve çok sayıda mağduriyet yarattığını ifade etti: “Bakanlık temsilcisine, bu tür sınırlamalarla bu işlerin daha düzgün hale gelmeyeceğini söyledik. Bir kişinin 5-7 yılda ağır vasıta ehliyeti alarak İzmir’den Van’a, Kars’a kadar şehirlerarası otobüs kullanıyor, ama her nedense şehiriçi taşımacılıkta böyle bir kıstas getirildi. Bu yanlışı dile getirdik. Bakanlık temsilcisi de bu sıkıntıların olduğunu kabul etti ve yapılacak çalışmalara katılmamızı istedi. Esnaf için her zaman her türlü katkıyı vermeye hazır olduğumuzu ifade ettik.”
Kapalı kapılar ardında ihaleler
İzmir’de, diğer illere göre okul taşımacılığında farklı bir uygulamanın bulunduğunu dile getiren Bostancı, “İzmir’de Okullara Öğrenci Taşıma Yönergesi var. Burada “taşıma hizmetini üstlenecek gerçek ve tüzel kişiler, adlarına tescilli taşıtların taşıma sınırından fazlasının taşınmasını üstlenemez” deniliyor. Bu taşımacılıkta kiralık araç kullanılamaz hükmü de var. Çünkü esnafın ekmeğine haksız yere ortak olmak isteyen birtakım kesimler var. Özel ve devlet okulu diye ayırmayan bir fiyat tarifesi var. Zaten yasal açıdan da bunu ayırmak mümkün değil. Ancak kapalı kapılar arkasında ihalelerin yapılması esnafı üzüyor. Biz şikayetlerin takipçisi oluyor ve savcılığa suç duyurusunda bulunuyoruz. Esnafımızın haksız yere kazancına ortak olmaya çalışanlara fırsat verilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Komisyoncular ortadan kaldırıldığında hem ücretler azalacak hem de servisçi esnafı daha çok kazanacak” dedi.
Okul yönetimleri haksız yere taraf 
Okul yönetimlerinin servis taşımacılığından elini çekmesini isteyen Bostancı, “Okul yönetimlerinin, özellikle bu konuda haksız yere taraf olduklarını görüyoruz. Özel okul, resmi okul ayrımı olmaksızın aile birlikleri bu işin yapılmasını ve sürdürülmesini, aksayan hususlar varsa denetlenmesini sağlasınlar yeter. Biz bu konuda denetlenmeye her zaman açık olduğumuzu da ifade ediyoruz. Okul Servis Hizmet Yönetmeliğinde, ‘öğrenci velileri istemeleri halinde, herhangi bir servis işletmesiyle karşılıklı anlaşabilir’ düzenlemesi var, ama komisyonculuğun yeri yok. Örnek verirsek, en uzun mesafe 220 lira. Komisyoncular devreye girdiğinde esnafın aldığı para 150’ye kadar iniyor. Komisyoncu olmasa bu belki 180 TL olacak. Burada hem veli hem de servisçi kazanacak. Biz şirketlerin karşısında değiliz. Arabası olmadan bir çanta ile bu işlere girip sırf komisyonculuk yapan kişiler var. Bunların ayıklanması lazım” dedi.
İstanbul’a destek veriyoruz
İstanbul’daki servisçi esnafının plaka tahdidi taleplerine İzmir’den destek verdiklerini de vurgulayan Başkan Bostancı, “Türkiye’de tahdidi getiren ilk il olarak İstanbul’da da tahdit uygulamasının hayata geçmesi için elimizden gelen katkıyı vermeye hazırız. Burada yapılacak ufak bir hatanın ileride telafisinin güç olacağını ve belki de mümkün olmayacağını söylemek istiyorum” dedi.
S plaka sayısı fazla 
İzmir’de tahditli plakalı araç sayısının 5 bin 250 olduğunu ve bu sayının da kente fazla bile olduğunu belirten Bostancı, “Devam eden raylı sistemlerin devreye girmesi ile birlikte bu sayının fazla olduğunu herkes görecek. Plakaların şu fiyat bu fiyat olduğu gibi serzenişler varsa eğer, lütfen bizden önce hatlı minibüslerin, ticari taksilerin fiyatlarını tekrar gözden geçirmelerini tavsiye ediyorum. Bizim plakalarımız çok daha ucuz kalıyor onlara göre. Daha önce, bu taşımacılık, ahbap çavuş ilişkisi ile yapılıyordu. Servis taşımacılığı emekli işi idi. İşte bu tahdidin getirilmesi ile servis taşımacılığı sektör oldu. Daha disiplinli oldu. Kanunda belirtilen maddelere göre de amacına ulaştığını düşünüyorum” dedi.

İzmir’de kademeli saat 
İzmir’de fabrika çıkışları ile okul çıkışlarının saatlerinin ayarlanması gerektiğine dikkat çeken Bostancı, “Kademeli saat uygulaması getirilebilir. Okul çıkışları ile fabrika çıkışları yarım saat kaydırılabilir; bu hem trafikteki yoğunluğu da azaltır, verimliliği artırabilir.  Esnaf gün içerisinde ikinci bir iş yapma fırsatı bulabilirse taşıma ücretleri de buna uygun olarak gerileyecektir” diye konuştu. ■

Avrupa’da araçlara yaş şartı yok, bizde var 
“Bizde araçlardaki yaş şartı uygulaması var. AB ülkelerinde bu tür bir uygulama yok. Ülkemizde de artık araç muayene istasyonları AB seviyesinde. Türkiye, AB ülkelerinden daha zengin değil. O zaman neden AB’de yaş şartı yok ve neden Türkiye’de var? Önümüzdeki süreçte bu kurallar da değişmeli, değişeceğine de inanıyorum.”
Anahtar Kelime:

Yorum Kapalıdır.

VELİLER, ÖĞRENCİLER, KAMU ÇALIŞANLARI VE EMEKÇİLER...

ALINTERİ, EMEK; OLMAYANLARI İHBAR ETMEK GEREK!..

Faydalı Linkler